سلالة الآلهة الاغريقية (3): كرونوس يبتلع أولاده

 "أورانوس" (السماء) كان بيكره السكايلوب(ذوو العين الواحدة اللي هما أولاده من غايا)، فكان بيدفعهم جوا رحم "غايا" بعضوه الذكري لحظة ولادتهم و كان سايب التايتنزال12 طلقاء عادي، ف "غايا" سيطر عليها الحزن و الألم، فكانت بتستنجد بأولادها التانيين.

 محدش أجاب دعائها غير "كرونوس"(اللي كان بيمثل الوقت و هو ملك التايتنز) فقامت "غايا" طلعت من باطنها معدن قوي جدًا مش ممكن أي حد يقهره او يغلبه و صنعت منه منجل ضخم اسمه "هاربي"، وادته لـ"كرونوس" و خبت "كرونوس" في رحمها، ولما نزل "أورانوس" و تمدد بجانب "غايا" قام "كرونوس" أخصاه فده اتسبب بفصل الأرض عن السماء و حرر إخوته و أعلن "كرونوس" نفسه ملك الآلهة و بدأ العصر الذهبي.

كان اسمه العصر الذهبي ليه بقى؟ لأن "غايا" كانت سعيدة جدًا لدرجة إنها كانت بتنتج للبشر محاصيل من نفسها من غير مساعدة من أي بشر فكان البشر سعداء و عايشين ف رخاء فكانوا بيشكروا الآلهة ويقدموا القرابين فكان الآلهة كمان سعداء.

 المهم..
من الدم اللي نزل من "أورانوس" اتشكلت الآلهة المنتقمة الثلاث (The Fates) او "الإيريني" و هما تلت آلهات إناث بتسعي للانتقام من أي حد بيقسم قسم كاذب او بيقوم بعمل شرير، و من بقية أعضاء "أورانوس" اللي وقعت في البحر(السائل المنوي) اتشكل زبد البحر اللي منه جت "أفروديت" اللي هى إلهة الجمال.

بعد فترة من الزمن "كرونوس" اتجوز أخته "ريا" (واحدة من ال12 تايتن) و رجع يحكم بنفس طريقة أبوه البشعة لأنه كان خايف من التمرد زي ماهو عمل ف ابوه فقام سجن السكايلوب (ذوو العين الواحدة) والهيكاتونكاريز(ذوو المئة يد) في تارتاروس (العالم السفلي).

خلفت "ريا" من "كرونوس" الاولمبيين(اللى هما الآلهة اللى احنا عارفينهم):
  • هيستا(ربة الموقد) و هي إلهة عذراء و أقسمت ان تظل كذلك للأبد
  • ديميتر(إلهة الطبيعة و النبات و الفلاحة)
  • هيرا(ربة الزواج)
  • هادس(ملك عالم الاموات)
  • بوسايدون(إله البحر و العواصف و الزلازل و الخيول)
  • زيوس(ابو الآلهة و البشر وإله الرعد و السماء)
جاءت نبوءة لـ"كرونوس": إن دماره هيكون علي إيد حد من أولاده فكان بيبلع أولاده أول ما يتولدوا خوفًا من إن النبوءة دي تتحقق
كرونوس يبتلع واحدًا من أولاده



فبلع "كرونوس":(هيستيا، ديميتر، هيرا، هادس، بوسايدون) وكانت "ريا" لسه حامل فـ "زيوس" و شايفة جوزها بيتحول لوحش زي أبوه، فراحت ل"غايا" تستنجد بيها ف أشارت عليها إنها تلف حجر بهدوم رنانة(فيها شخاليل يعنى😂) و تديه لـ"كرونوس" علي إنه ابنها "زيوس" فأكل "كرونوس" الحجر و "ريا" خبت "زيوس" ف جزيرة كريت و سابته للحوريات يعتنوا بيه ويربوه لحد ما كبر.

لما كبر "زيوس" اتجوز زوجته الأولى "Metis"-ابنة اوسيانوس وثيتس وإلهة الحكمة وقتها-وهى اللى نصحته انه يتنكر ف زي حامل كأس أبوه و يديله شراب مثير للتقيؤ بدلًا من نبيذه المفضل، ونجح في إخراج اخواته من بطن أبوه.



تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

Todo VS Aliens

من أحق بمعرفتك أكثر من نفسك؟

سلالة الآلهة الإغريقية (1): Chaos وذريتها